[Interview] Peter Vandermeersch over de NRC Code

  • Media
  • 26 mei 2017 @ 15:16
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • DagbladuitgeversDagbladenNieuwsmediaInterviewJournalistiek

NRC lanceert met nrc.nl/nrc-code een platform waarop lezers van nrc.next en andere geïnteresseerden worden geïnformeerd over de werkwijze van de NRC-journalisten. We spreken met hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de NRC Code, of zoals Vandermeersch het noemt: de bijbel van de redactie.

Hallo Peter. Kun je uitleggen waaruit de campagne bestaat?

De campagne probeert op een transparante manier iets te vertellen over onze journalistiek en onze NRC-waarden. We vertellen telkens iets over onze NRC Code en vooral hoe we die Code in praktijk toepassen. Bij de eerste uitingen hebben we het over onze columnist Bas Heijne, die net de PC-Hooftprijs kreeg; over onze Afrika-correspondent Bram Vermeulen, die veel schrijft over migratie; en over onze collega Lineke Nieber, die onderzoek deed naar de praktijken in de wereld van de hulp-tv. We willen in de komende maanden geregeld een journalistiek project en/of het werk van een collega onder de aandacht brengen.

Wat is de NRC Code?

De Code is een handleiding voor iedereen die op de redactie van NRC werkt. Daarin vind je onze beginselen, of journalistieke uitgangspunten, hoe we ons gedragen, hoe we werken, wat we publiceren. Je vindt er dus antwoord op een aantal vragen als: wanneer doen we aan undercover-journalistiek en wanneer vindenwe dat niet geoorloofd? Hoe citeren we? Wanneer gebruiken we anonieme bronnen? Wat doen we met schuilnamen? Hoe gaan we om on en off the record? 

 Waarom treed je juist nu naar buiten met de Code?

Om het met de woorden van Michelle Obama te zeggen: When they go low, we go high. In een periode van populisme, van veel geschreeuw en ongefundeerde kreten willen we de lezer in onze keuken laten kijken. Tonen waar wij de lat leggen. En ik weet natuurlijk maar al te goed dat wij niet altijd over die lat springen. Het is ook voor ons een verhaal van vallen en opstaan.

Kun je een aantal fundamentele ‘codes’ noemen die heel belangrijk zijn voor jullie?

Ik noem er enkele: gegevens uit de privésfeer zijn geen journalistiek doel voor ons; voor verdachten geldt dat we hun achternaam afkorten tot een initiaal; wij aanvaarden als regel geen aanbiedingen voor gratis reizen; we gebruiken zo weinig mogelijk anonieme bronnen; we tekenen geen contracten die ons algemene beperkingen opleggen in onze vrijheid om informatie te publiceren; we corrigeren fouten;….

De Code is erg belangrijk, maar ook weer niet in beton gegoten. In specifieke situaties kan er na overleg met de hoofdredactie worden afgeweken van de regel. Maar daar zijn we zeer spaarzaam mee. Het spreekt ook voor zich dat de Code voortdurend evolueert. Nog maar een paar jaar geleden bijvoorbeeld stonden er geen bepalingen in over omgaan met sociale media.

Erger je aan de vluchtige journalistiek die je steeds vaker ziet?

Zeker. Omdat journalistiek in de eerste plaats betrouwbaar moet zijn. En die gaat in veel gevallen niet samen met vluchtigheid. Maar net omdat er zoveel vluchtige journalistiek is, doen grote nieuwsmerken het weer bijzonder goed. Dat geldt internationaal, als je kijkt naar The New York Times bijvoorbeeld. Maar ook hier in Nederland als je kijkt naar de stijgende oplage van NRC.

Toch merk je dat mensen meer en meer behoefte krijgen aan kwaliteit. Sijpelt dit al door op de redactie en in het bereik van NRC?

Precies. We zien dat net onze grondige, genuanceerde stukken over thema’s die er echt toe doen (klimaat, de rechtstaat, de zorg, onderwijs,…) bijzonder worden gewaardeerd door onze lezers. 

Wat staat er in de Code over branded content? Of is dat niet meegenomen?

Daarover staat er dat we een heldere scheiding hanteren tussen journalistiek en commercie. Daarom, zo zegt de code, moet duidelijk zijn wie de afzender is van branded content. Dat moet expliciet en duidelijk vermeld zijn zodat de lezer niet in verwarring kan worden gebracht. Overigens is mijn ervaring dat de grootste adverteerders dat zelf ook willen. 

De afzender van de campagne is nrc.next. Waarom niet het NRC als geheel?

Dat hebben we gedaan omdat nrc.next sedert begin dit jaar bijna identiek is aan NRC Handelsblad. Alleen het verschijningsmoment is anders. We willen luid en duidelijk vertellen dat nrc.next dezelfde kwaliteit heeft als en dezelfde waarden deelt met NRC Handelsblad.

Wat is het laatste nieuws?

Dat journalistiek in tijden van populisme belangrijker is dan ooit!

 

Lees ook: NRC start campagne voor kwaliteitsjournalistiek

 

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken